Tuesday, December 7, 2010

Salam Ma'al Hijrah 1432h

Kuasa Hijrah!!

Alhamdulillah diberi nikmat iman  dan islam. Masih dikurniakan nikmat sihat dan umur kepada kita pada hari ini. Diberi peluang lagi oleh Allah SWT untuk menghirup nafas pada pagi ini dan bertemu dengan 1 Muharam 1432h..Syukur Ya Allah..

Rasulullah pernah bersabda, apabila ditanya apakah maksud hijrah itu?
"Apabila kita meninggalkan dosa-dosa kecil dan apatah lagi dosa-dosa besar"

Menyelusuri sirah Rasulullah dalam penghijrahan baginda ke kota Yathrib bersama saidina Abu Bakar, banyak pengajaran yang boleh kita ambil. Kisah bagaimana Saidina Abu Bakar melindungi rasulullah SAW dari dipatuk ular di gua Thur, kisah bijaknya 'Amir bin Fuhairah yang membawa sekawan kambing bagi menghilangkan bekas jejak Rasulullah SAW. Kisah Suraqah yang teruja dengan kebenaran yang dibawa Rasulullah SAW setelah kudanya berkali-kali rebah sewaktu mengejar Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar di padang pasir dalam usaha menggagalkan penghijrahan baginda.

Inilah kuasa cinta dan Iman yang tinggi kepada Allah dan RasulNya

Bermulanya penghijrahan ini, maka termaktublah perjanjian Aqabah 2, perjanjian yang memulakan dakwah islam disebar secara meluas dan alhamdulillah sampai ke diri kita pada saat ini.

Surah At-taubah : 20
"Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah, dengan harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah. Mereka itulah orang-orang yang memperoleh kemenangan"

Jadi buat sahabat-sahabat dan semua,
Kuasa Hijrah Di tangan Kita
Jadi tunggu apa lagi??

Berhijrahlah ke arah kebaikan, leboh baik dari sebelum ini dan lebh baik dari semalam..Insyaallah


Klik 'Like' untuk sebarkan...
MOHON SEBARKAN~ TERIMA KASIH~

No comments: