Monday, May 25, 2009

Sambutan Hari Guru PASTI kawasan Gelang Patah

Disediakan oleh : Cik Aina -Laporan dari Biro Sukan NISA’GP

Alhamdulillah, pada Sabtu yang lepas (16 Mei 2009), bertempat di Stadium Mutiara Rini telah diadakan Sambutan Hari Guru beserta Sukan PASTI. Aksi-aksi pemain cilik dari pelbagai PASTI dari kawasan Gelang Patah amat mencuit hati… Sangat comel dengan tiang gol dan jaring netball yang disifatkan saya sebagai comel (tak sia-sia siapa yang buat tiang gol tu-kredit buat Pemuda Kawasan). Seronok bila melihat adik-adik PASTI ni bermain, apatah lagi melihat AJK-AJK program yang terdiri dari Pemuda, Unit Amal, dan NISA’ yang bertungkus lumus untuk menjayakan program ini. Semoga pengorbanan kalian diganjari oleh Allah di akhirat kelak. InsyaAllah.


Penglibatan NISA’ sedari awal membuatkan ianya boleh dikatakan di handle oleh NISA’ yang diketuai oleh Pn. Rozita Abdul aka Kak Zie. Beliau yang dibantu oleh Kak An, dan Husna telah membawa group NISA’nya bersama dalam menyediakan hadiah-hadiah untuk peserta cilik yang bakal menang.

NISA’ GP juga telah mengambil tender untuk membuat breakfast pada pagi hari kejadian. Seawal jam 1 pagi, ahli-ahli NISA’ dibantu oleh guru-guru PASTI SISWA 2 telah menyediakan juadah nasi lemak tersebut (sedap,..rugi siapa yang tak dapat merasa).. Macam-macam gaya dipamerkan semasa membuat kerja-kerja memasak ni (kredit untuk PASTI SISWA 2 kerana sudi menyediakan ruang untuk kami , NISA’ bermalam di sana). Di samping memasak, sebahagian ahli NISA’ ditugaskan untuk menyampul hadiah-hadiah buat para pemenang nanti dan selebihnya melakukan ibadah sunyi.

Seawal jam 8 pagi, kaunter pendaftaran untuk peserta-peserta sukaneka PASTI telah dibuka dengan barisan penjaga kaunter yang penuh dedikasi (Kak Mila, Jun, Kak An dan Husna) dan selebihnya bertebaran di stadium Mutiara Rini untuk meneruskan tugas-tugas yang diamanahkan.

Dengan cuaca yang agak panas pagi tu, alhamdulillah,kerja-kerja mengadili pertandingan telah dilakukan dengan jayanya yang diketuai oleh En. Sya’rani untuk bola sepak dan Kak Na sebagai ketua untuk group pengadil bola jaring. Buat goup pengadil, lepas ni pakai whitening cream banyak-banyak yer. Huhu…Sebenarnya, lagi seronok rasanya jika dibuat pada waktu malam dengan sportlight yang begitu terang kat stadium tu dan cuaca malam yang bakal menggigit tulang (just imagination, banyak pro dan kontra hehe..).

Di pertengahan program, Kak Zie pun menunjukkan bakatnya sebagai pengacara majlis, bergandingan dengan MC utama akh Ridwantoyang ditemani zaujahnya dan si comel Maisarah. Pelbagai aksi dan gelagat telah dipamerkan peserta dan ibu bapa peserta semasa program dijalankan. Ramai peserta telah membawa pulang hadiah sebagai tanda penyertaan mereka dalam sukan PASTI tersebut. Yang pastinya, mereka berasa gembira dengan program ini (sempat menemuramah adik Sakinah dan adik Hidayah dari PASTI SISWA 3 yang begitu gembira dengan hadiah yang berjaya dimenanginya). Si comel Zafira, puteri kepada Kak Zie, telah juga berjaya membawa pulang hadiah-hadiah yang dimenangi .


Tahniah juga buat peserta-peserta bola sepak dan bola jaring PASTI. Dengan training yang berkesan dari guru-guru PASTI sendiri, AlhamduliLlah kalian berjaya menyudahkan permainan dengan ‘comel’nya. Tapi, nak wat camne, PASTI SISWA 2 yang telah berjaya menjuarai pertandingan bola jaring dan bola sepak juga, dan mereka bakal mewakili kawasan Gelang Patah ke peringkat yang seterusnya.


Pada akhir program, pertandingan untuk guru-guru PASTI juga telah diadakan setelah gimik untuk guru-guru PASTI dilakukan. Banyak mehnah dan tribulasi semasa menjayakan gimik ni tau, dengan belon yang terbang pada saat-saat akhir dan kesukaran untuk mengisi belon tersebut dari tong helium huhu.. Tetapi, alhamduliLlah, berjaya disiapkan juga dengan kerjasama dari sahabat-sahabat dan pastinya dengan bantuan Allah (apa yang penting..kerjasama). Dan program ini ditutup dengan acara meniup belon sehingga pecah oleh murid-murid PASTI pelbagai peringkat umur.

Banyak pengajaran juga boleh diambil dari program ni antaranya:
· Pentingnya kerjasama dari setiap individu dalam merealisasikan sesebuah program
· Kanak-kanak umpama kain putih yang mana perlu dicorakkan sebaiknya
· Kesungguhan dan kemahuan penting dalam melakukan sesuatu perkara
InsyaAllah, post mortemnya akan diadakan pada hari Ahad iniJ. Di kesempatan ini juga, ingin memohon maaf sekiranya ada tersalah dan tersilap sepanjang program.


Buat AJK-AJK dan sahabat-sahabat yang bertungkus lumus dalam menjayakan program ini, kredit untuk kalian. Tahniah diucapkan. “Berpenat lelahlah kerana sesungguhnya kesenangan itu selepas kepayahan. Usahlah berdukacita kerana hidup ini meletihkan, kerana demikianlah hidup itu diciptakan…” (Imam Syafie)

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ad kemudahan. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan bersungguh-sungguh (urusan) yang lain” (Surah 94: 5-7)


Klik 'Like' untuk sebarkan...
MOHON SEBARKAN~ TERIMA KASIH~

1 comment:

hakima said...

salam...gmbr last tu BEST! hihi...