Saturday, May 9, 2009

Resepi Hari ini

Salam.

Hari ini Moderator amat gembira sekali dapat berkongsi dengan sahabat-sahabat di luar sana untuk mencuba resepi yang satu ini. Mudah dan menyelerakan. Moderator namakan sebagai 'resepi guna semula'. Apa tidaknya, adakalanya ada sahaja makanan/roti/biskut yang hampir-hampir nak expired akan dibuang begitu sahaja. Namun kali ini, moderator nak ajar supaya kita memanfaatkan segala makanan tersebut menjadi suatu yang lain, lebih menarik, lebih sedap dan yang penting tidak dibuang sesuka hati. Pelik atau menjengkelkan? Tidak mengapa. Mari kita tengok apa yang boleh kita lakukan dengan;

ROTI YANG DAH NAK EXPIRED

Ok, here we go!

Bahan
4 keping roti ] rendamkan dan mesinkan
2 cawan air panas ]
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan daun kucai [ potong pendek]
garam
minyak untuk menggoreng

Bahan mesin
1 labu bawang besar
2 biji cili merah
1/2 cawan ikan bilis
1 biji telur

Cara
1. Gaulkan semua bahan kecuali minyak supaya sebati.
2. Biarkan dalam 1/2 jam.
3. Panaskan minyak dan gorengkan seperti gorengan jemput-jemput2 biasa.
4. Hidangkan bersama cili sos atau kuah kacang

SENANG MUDAH DAN BERTAMBAH KENYANG JIKA KITA MAKAN JEMPUT-JEMPUT ROTI INI... Jangan tunggu lagi, selamatkan roti yang sudah menghampiri tarikh expired di rak dapur anda!

p/s : ramai yang bertanya pada saya, apa indikator seseorang itu pandai masak? Jawab saya, orang yang pandai masak ialah orang yang boleh menggunakan apa sahaja yang ada di dapurnya (hatta tinggal bilis dan lada) dan jadikan barang-barang mentah tersebut suatu hidangan yang boleh dimakan oleh dia dan sesiapa sahaja di sekelilingnya tanpa sebarang complaint. Malah, lebih bagus lagi jika sempat menamakan hidangan tersebut. Mudah intepretasi saya terhadap seseorang yang dikatakan pandai memasak. Memasak perlukan kekreatifan.

Ayuh Nisa' GP, kita perlu kreatif. Bukan sahaja dalam masakan, namun kita perlu juga kreatif untuk mendekati mad'u kita di luar sana. Wallahualam. Sehingga bertemu lagi!

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepadaorang-orang yang khusyuk" -Surah Al-Baqarah ayat 45

Klik 'Like' untuk sebarkan...
MOHON SEBARKAN~ TERIMA KASIH~

No comments: