Wednesday, August 18, 2010

Sekitar Nisa'GP Ramadhan Tour


Bismillahirrahmanirrahim...
Tag Nama Nisa'GP Ramadhan Tour (Design By : Hasni & Sunnah) 

 Destinasi "Explorace":
  • Stesen Keretapi Kempas Baru
  • KL Sentral
  • Masjid KLCC
  • Menara KLCC
  • Masjid Jamek
  • Pasar Ramadhan Jalan TAR
  • Hotel Putra KL
  • Istana Budaya KL
Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..
Puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah kerana dengan izin dan kehendak-Nya NISA’ GP Ramadhan Tour 2010 telah berjaya dilaksanakan pada 4 dan 5 Ramadhan yang lalu. Bermatlamatkan ukhuwwah Islamiyyah, program 2 hari 2 malam ini telah disertai seramai 22orang ahli NISA’ GP, dibahagikan kepada 4 kumpulan kecil. Seawal jam 11.30 malam peserta-peserta telah berkumpul di stesen keretapi Kempas Baru untuk pembahagian juadah sahur dan barang amanah. Perjalanan kami telah diringi oleh bacaan doa oleh Saudara Syed Hafiz (Suami epada Syifa',salah seorang ahli Nisa' yang turut serta). Tepat jam 12.10 pagi, kami telah memulakan perjalanan.

 Sahur jangan tak sahur...

Di dalam keretapi, setiap ketua kumpulan telah diberi 'Task 1' iaitu Tadarus sebanyak 7 juzuk setiap kumpulan berserta 'Task 2' iaitu perjalanan ke check point seterusnya setelah tiba di KL Sentral. Berserta dengan 'Task 2', setiap kumpulan telah dibekalkan dengan seuncang duit syiling yang berjumlah RM50 untuk kegunaan mereka dalam menaiki kenderaan awam sepanjang perjalanan dari satu checkpoint ke checkpoint seterusnya.

 Tadarus di pagi hari

Alhamdulillah, pada pukul 7.30 pagi, kami telah tiba di KL Sentral dan masing-masing telah bergerak mengikut kumpulan menuju ke checkpoint berikutnya, iaitu Masjid KLCC. Di sana, peserta diberi peluang untuk berehat, membersihkan diri, menunaikan Solat Dhuha, serta mengisi waktu senggang dengan bertadarus. Tepat jam 9.00 pagi, setiap peserta ke checkpoint ke-3, Taman KLCC untuk acara yang dijadualkan dan telah diselenggara oleh Unit Pembangunan Mahasiswa (UPM). Walaubagaimanapun, atas beberapa kekangan, slot tersebut telah diambil alih oleh pihak urusetia. Dalam acara tersebut, kumpulan kecil dibubarkan dan kami bermain acara “kumpulan wang” dimana setiap ahli telah diberi nilai matawang. Apabila pihak urusetia (kak zie) menyebut suatu nilai, setiap ahli harus berusaha membentuk kumpulan dimana jumlah nilaian ahli-ahli nya adalah seperti yang disebut. Kumpulan yang tidak berjaya akan didenda oleh kumpulan yang pertama selesai.



 Denda yang membina

Dalam slot ini juga, kumpulan-kumpulan kecil telah diminta menghasilkan trademark kumpulan mereka. Maka, terhasillah kumpulan bernama  

“Ibtisam”  


 “Srikandi Sumayyah”  


 “New Moon”  


 “JHARI” 


Setelah acara di Taman KLCC tamat, setiap kumpulan telah diberi masa selama 2 jam untuk menyelesaikan Task 3 dan membeli cendehati. Setiap kumpulan harus menuju ke bangunan KLCC untuk mencari 5 unit hadiah. Kategori hadiah yang dibeli adalah berbeza mengikut kumpulan, sama ada berasaskan Kertas, Plastik, Makanan, dan Kaca. Kesemua peserta kemudiannya menuju ke Masjid KLCC untuk rehat, serta menunaikan solat Zuhur dan Asar.

 Meneruskan tugasan

Acara seterusnya telah berlangsung pada pukul 2-3 petang yang mana slot ini telah dikelolakan oleh Unit Pendidikan dan Kerjaya (UPK) . Manik-manik yang dibekalkan oleh UPK diarah untuk diolah menjadi gelang tangan yang insyaAllah akan menjadi produk Nisa’ GP dan dikomersilkan. Dalam slot ini juga, setiap peserta tidak dibenarkan bercakap sesama mereka. Tujuan peraturan ini adalah untuk membantu setiap peserta lebih fokus dan kreatif dalam menyiapkan hasil tangan mereka. Strategi ini kelihatannya berjaya, dimana selain sungguh menarik, banyak produk dapat dihasilkan dalam jangka waktu yang singkat sehinggakan benang yang dibekalkan tidak mencukupi! 

 Kerjasama!
  Sebahagian kreativiti peserta

Setelah selesai slot UPK, Slot UKK (Unit Kebajikan dan Kaunseling) mengambil tempat. Selama hampir setengah jam telah diperuntukkan untuk Ketua UKK memberi taklimat kepada peserta berkenaan aktiviti yang bakal dilangsungkan. Tugasan yang diberi adalah menemuramah beberapa responden berkenaan tema yang khusus.
  • Wanita & Kredibiliti: Penubuhan Sekolah Hamil & ‘Hatch Baby (Pro Dan Kontra)
  • Wanita & Isu Tumpuan : Gangguan Seksual, Zina & Buang Bayi
  • Wanita & Ekonomi : Mengasuh anak di rumah atau Mencari nafkah?
  • Wanita & Tatacara : Gejala Sosial & Penutupan Aurat yang Semakin Diabaikan
Lokasi temuramah adalah di tempat yang sama dengan Task 4, dimana tugasannya adalah MEMBELI MAKANAN untuk berbuka, di Bazar Ramadhan Jalan TAR. Tepat jam 3.30, kesemua kumpulan telah mula bergerak ke Jalan TAR. 

 

 

 Temuramah responden 

Seusai tugasan oleh UKK dan Task 4 di Bazar Ramadhan Jalan TAR, setiap kumpulan harus ke tempat penginapan, berdasarkan klu ‘bangunan yang bersebelahan dengan Hospital Pusrawi di Jalan Tun Razak’. Pada jam 6.00 petang, kesemua kumpulan telah selamat tiba di tempat penginapan, iaitu Hotel Putra KL. Setiap peserta telah berbuka puasa bersama-sama, dengan juadah yang dibeli di Bazar Ramadhan berdasarkan Task 4 yang diberi.
Solat Maghrib, Isya’ dan Terawih telah selamat ditunaikan di Surau Hotel Putra tersebut. Pada jam 9.30 malam, aktiviti seterusnya, iaitu Pidato mengambil tempat. Acara ini diadakan dengan matlamat mencungkil bakat-bakat terpendam peserta selain menyediakan ahli-ahli Nisa’ ke arah melahirkan pendakwah muslimah professional dan kontemporari. Seramai 5 peserta mengambil bahagian, seorang daripada kumpulan New Moon, dua orang daripada kumpulan Ibtisam, seorang daripada kumpulan JHARI, dan seorang daripada kumpulan Ibtisam. 

 

 K.Na (Ibtisam)

 Rasyidah (New Moon)
  
Masdiana (Ibtisam)
Syifa' (Srikandi Sumayyah)

*Tiada dalam gambar, Afzani (JHARI)

Sebelum semua peserta melelapkan mata merehatkan jasad dan minda, Unit Pembangunan Insan (UPI) mengisi ruang dan masa. Acara berbentuk muhasabah kendiri tersebut telah mengajak semua peserta membersihkan hati setelah seharian bersama sahabat-sahabat melaksanakan tugas dan berkongsi rasa. Alhamdulillah, NISA’ GP Ramadhan Tour 2010 telah selamat melabuhkan sebahagian tirainya dengan berakhirnya slot daripada UPI.

 Mesti Peka! Pengetahuan penting!

 Aktiviti keesokannya dimulakan pada jam 8.30 pagi..semua peserta bergerak beramai-ramai menuju ke laman istana budaya untuk 3 aktiviti, iaitu slot UKS (Unit Kebudayaan dan Sukan), Secret Game dan Muhasabah Program. Slot UKS bermula dengan pembahagian semua peserta termasuk urusetia kepada dua kumpulan besar. Setiap kumpulan diberi tugasan untuk menyenaraikan seberapa banyak peribahasa melayu yang diwarisi dalam masa 15 minit. Akhirnya, acara regu mengambil tempat. 

 Khusyuk!

Seusai acara daripada UKS, program diteruskan dengan Secret Game. Dalam masa 15 minit, semua kumpulan (Ibtisam, New Moon, Srikandi Sumayyah, dan JHARI) harus menghasilkan produk origami dan ketupat. Kemudian, kumpulan-kumpulan tersebut harus mempersembahkan produk yang dihasilkan dengan cara yang paling kreatif. Ada yang berbentuk cerita pendek atau drama, mahupun iklan.

  Ade-ade aje..

Kemuncak program, adalah muhasabah dan resolusi. Kelemahan, kekurangan, malah kepuasan hati telah dilontarkan buat semua agar program yang bakal dilaksanakan pada waktu yang lain dapat diperbaiki. insyaAllah. 

 Muhasabah & resolusi

Berakhirnya muhasabah dan resolusi menandakan Nisa’ GP Ramadhan Tour 2010 bakal tiba ke penghujungnya. Setelah check-out daripada penginapan, para peserta bergerak menuju ke KL Sentral. Pada jam 3.10 petang, kami telah bertolak pulang setelah dua kali jadual perjalanan kami di-delay. Alhamdulillah, kami selamat tiba di Stesen Keretapi Kempas Baru pada jam 8.30 malam.


Tadarus  semasa menunggu pulang

Sayonara!


Alhamdulillah, juga jutaan terima kasih kepada semua pihak yang telah menjayakan program permusafiran Nisa’ GP ini. Terima kasih buat sahabat-sahabat Nisa’ GP yang telah mendoakan keberhasilan program ini. Alfu syukran ilaikunna...


Oleh : Ainul Hakimah Binti Karim (Setiusaha Program) 

Dari Admin : "Ya Allah, sesuangguhnya Sirah Rasulullah, BADAR 313, memotivasikan kami bahawa perjuangan tidak pernah mengira penat!"

Klik 'Like' untuk sebarkan...
MOHON SEBARKAN~ TERIMA KASIH~

8 comments:

angahfarah said...

salam..subhanallah..seronoknye shbt2..sy tumpang gembira dgn siri penjelajahan nisa GP ni berjalan spt yg dirancng...teringin nk sertai..tp apakn daya..keadaan x mengizinkan..insyaAllah..doa moga diri ni diberi kesempatan waktu utk bersama lagi..

Sunah Mohammad said...

salam...ada tag nama tu sebagai wakil saya dan bunda...:)

simpleshida said...

salam ramadhan kareeem..
aiwah..mabruk..mantOp explorasi DAKWAh antunnan..

masyaAllah..wlupun bulan pose.. bukan mksud lotih sokmo...ehehe.. bulan berjuang!! nah.. NISA' GP telah membuktikan ... mampu berperang di bulan penuh dgn lapaq..dahaga.. itulah nikmat yg bukan semua dpt kecapi apetah lagi nikmati...

teruskan langkah mujahidah antunna.. salam juang min ss & warga Nisa' Serdang @ NISA'SELANGOR.

sirru ala barakatillah..!!! congrates!!

Zalmiyah said...

MABRUK!!! MARVELOUS!!!

Nisa' Gelang Patah said...

Memang PONAT! tapi ingat semuala Bagaimana BADR 313! Allahuakbar!

Unknown said...

ALHAMDULILLAH.......

Syifa' Ismail said...

Salam.. Alhmdulillah.. Program yg sgt membina.. :)

TBD said...

buat peserta2 Nisa' GP Ramadhan Tour...
jangan lupa ASSIGNMENT anda.. menulis PENGALAMAN anda dan emel kepada cik S/U Nisa' GP.. boleh juga di emel kepada cik moderator blog ini..
mohon kerjasama ya sayang.. ;)